Dion is Hoogvlieger vanaf Hilversum

12 mei 2019

Wat een fantastische dag, het weer zat mee en onze zoon Dion had er super veel zin in. Hij was wakker om 6:30 uur van de zenuwen en kon niet wachten tot het zover was. Om 12:00 uur mochten we met onze piloot op weg naar vliegveld Hilversum, waar om 13:00 uur de Cessna 172 PH-DON op ons stond te wachten. Na een kopje koffie in de kantine van de vliegclub, liepen we naar de verkeerstoren van Hilversum om onze vlucht aan te melden.

Van daaruit mochten we door naar ons vliegtuig om alle checks uit te voeren, voordat we de lucht in konden. Toen alles in orde was, konden we gaan taxiën naar start- en landingsbaan 31 en kon het grote avontuur gaan beginnen. Het vliegtuig maakte vaart en op het moment dat we los kwamen van de grond, hoorde ik door de koptelefoon een grote "wauw" uit de mond van onze kanjer! We vlogen over Loosdrecht in de richting van Utrecht. Na heel goed opletten, zagen we onder ons ineens ons huis opduiken. Hoe gaaf, dat je zomaar je eigen huis vanuit de lucht mag bewonderen! Verder op onze reis kwamen we nog langs kasteel de Haar, het Muiderslot, de Arena en zagen we Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Dion mocht bij Breukelen zelf de controle over het vliegtuig deels overnemen. Hoe spannend hij dat ook vond, was daar piloot Olaf, die hem het vertrouwen gaf dat hij het echt wel kon. En dat maakte hij waar, hij vloog echt zelf helemaal terug via Amsterdam, over Bussum, terug naar Hilversum. Als hij had gewild, had hij zelfs mogen helpen met de landing, maar dat ging Dion echt een beetje te ver. Piloot Olaf nam het stuur weer over. Na een super relaxte landing, waar we Olaf op zijn minst een dikke 10 voor gaven, taxiede we weer terug naar het veld waar we ons vliegtuig ook gevonden hadden! De laatste checks werden weer uitgevoerd en we konden weer uitstappen.

Uiteraard mochten we nog even met piloot Olaf en ons vliegtuig op de foto en liepen we terug richting de verkeerstoren, waar we onze vlucht afmeldden en van daaruit doorliepen naar de kantine om nog even na te kletsen, iets te drinken en Olaf een mooie tekening te geven. Daarop had Dion ons vliegtuig -de PH-DON- gekscherend de PH-DION genoemd. Wat was dit een enorm geweldige ervaring voor onze kanjer! Piloot Olaf, Stichting Hoogvliegers en vliegclub Hilversum willen wij dan ook enorm bedanken voor deze onvergetelijke dag. Dion heeft de dag van zijn leven gehad en kon echt even probleemloos kind zijn, zonder zorgen en echt even in het middelpunt staan vol zelfvertrouwen. Echt super bedankt allemaal!

Erik, Simone en Dion van Es