56 Hoogvliegers erbij vanaf Vliegbasis Leeuwarden

09 juli 2019

[VIDEO UPDATE] Zaterdag 22 juni 2019 was de Vliegbasis Leeuwarden voor alweer de 5e keer gastheer van een onvergetelijke Hoogvliegerdag. Een dag waar 56 Hoogvliegers de dag van hun leven hadden!

Zij werden ontvangen in de ScanTriHal van Chauffeursvereniging Friesland op Industrieterrein De Hemrik. In de ScanTriHal lag voor alle Hoogvliegers een tasje klaar met daarin het echte Hoogvliegers t-shirt en pet.

Na de inschrijving en controle door de dames van de vliegbasis Leeuwarden en Stichting Hoogvliegers, mocht iedereen een plekje zoeken in de trucks, Cambuur spelersbus, Amerikaans politieauto en -motor die buiten de ScanTriHal stonden te wachten.
Toen iedereen een plekje had gevonden ging het in kolonne onder begeleiding van motoren van Politie en Koninklijke Marechaussee op naar de luchtmachtbasis. Daar arriveerde de eerste groep rond 10:15 uur en werd de dag officieel geopend door Eerste Luitenant Simon Douma namens de commandant van Vliegbasis Leeuwarden.

Bij binnenkomst werden de kinderen opgewacht door de vele vrijwilligers die deze dag mede mogelijk hebben gemaakt. In de hangaar keken de hoogvliegers hun ogen uit. Er waren Fligtsimulators, waaronder eentje met een virtual reality (VR) bril. Bij Modelclub LLC Aeria wisten ze je alles te vertellen over het zelf bouwen van modelvliegtuigen. Ook hadden ze een aantal imposante zelf gebouwde exemplaren meegebracht.

Buiten de hangar stond een F-16 waar je in mocht zitten en waar alles over verteld werd door een echte F-16 piloot met de bijzondere naam Swaggin. Er stond ook een historische Hawker Hunter, een Beaver en een imposante NH90 helikopter van de Marine. Samen met vrijwilliger Kirsten mocht je langs de Waddenheli en samen met de piloten de ambulance helikopter bekijken die patiënten ophaalt vanaf de Waddeneilanden.

Bij de brandweer mocht je bij één van hun imposante ‘crashtenders’ met water spuiten. Gelukkig was het lekker weer, dus je kon best een beetje nat worden.

De Douane was aanwezig met 2 echte speurhonden. De honden lieten zich maar wat graag aaien en knuffelen door de kinderen. Clown Rosa kon allerlei mooie dieren en dingen maken van ballonnen.

Op volgorde van inschrijving werden de Hoogvliegers opgeroepen voor hun vlucht, oftewel ze konden ‘boarden’. De piloot legde kort iets uit over het vliegtuig en het (zelf) vliegen en dan op weg naar het vliegtuig. Na nog wat controles en checks kon iedereen instappen en werd naar de starbaan getaxied. Na nog een paar laatste controles en de toestemming om te vertrekken van de verkeerstoren, werd het luchtruim gekozen voor een mooi rondje over Friesland en de Waddenzee om daarna terug te keren naar Leeuwarden. Bij terugkomst werd een heus Hoogvliegerdiploma door piloot en kersverse hoogvlieger getekend.

Maar dat was nog niet alles! Als verrassing was er ook een PC-12 privéjet aanwezig van NextGen Aviation uit Antwerpen waarin, als je dat wilde, ook nog een vluchtje in kon maken richting Ameland en Terschelling.

Een rondleiding over de Vliegbasis Leeuwarden in één van de Trucks voor Hoogvliegers behoorde ook tot de mogelijkheden, met een tussenstop bij de verkeerstoren. In de verkeerstoren kreeg je een kijkje in de keuken bij de mannen en vrouwen die het verkeer op de grond en in de lucht regelen.

Klik hier voor de foto's.

Klik hier voor onze video.

Bekijk ook een video van Suksawat.

Doneren? Klik hier

Deze onvergetelijke dag werd mogelijk gemaakt door:
Vliegbasis Leeuwarden,
Rotary Club Harlingen,
Koninklijke Marechaussee,
Chauffeursvereniging Friesland,
Brandweer Vliegbasis Leeuwarden,
Douane,
HCC Flightsimulator Leeuwarden,
DHC,
Dutch Hawker Hunter Foundation
KLu Historische Vlucht,
RAV Fryslan (Waddenheli)
Modelclub LLC Aeria,
Verkeersschool Berend Knol,
EHBO/Lotus groep,
Pax Heerenveen,
Terberg Kinglifter,
Korfbalvereniging Amicitia,
Alle donateurs,
en natuurlijke alle piloten, chauffeurs en de vele vrijwilligers!