Hoogvlieger Morten vloog mee vanaf Lelystad

02 juli 2019

Zaterdag 29 juni was het zover. Morten mocht de lucht in. Er was met piloot Merijn Bary al wat heen & weer gebeld om een juist moment te prikken. Geweldig weer CHECK, gemotiveerde co-piloot CHECK, extra wc bezoek CHECK. Wauw ook nog een Hoogvliegers t-shirt CHECK en pet CHECK. Morten was er helemaal klaar voor. Zo relaxt hij oogde, was daar in de voorbereiding niet altijd sprake van geweest. Vanaf het moment dat hij hoorde dat hij mocht vliegen, zijn alle emoties langsgekomen. Van YES en springen tot een MAYDAY opkwam van: “Eng gaan jullie maar, ga wel kijken.” Toen belde Merijn de avond ervoor en vertelde ons dat we een uurtje eerder zouden gaan vliegen in verband met de verwachtte warmte. Morten had er zin in, maar vertelde voor het slapen gaan dat hij het spannend vond en de rest van de nacht voor de zekerheid tussen papa en mama wilde slapen.

Op het vliegveld was het super relaxt in de hangar bij de Diamand Flyers in Lelystad. Goed voorbereiden is het halve werk. Merijn en Morten namen samen nog even het vluchtplan door. Wie doet wat en wat vooral niet. Heel verstandig want je weet nooit of je een geboren Brokkenpiloot of Stuntpiloot aan boord krijgt. Morten nam plaats naast Merijn, die hij logischerwijs consequent piloot noemde. De dokter noem je immers ook niet bij zijn voornaam maar dat terzijde.

Hoofdtelefoon op; “Hé ik hoor jullie praten dan horen jullie mij ook.” Dus kwebbelend stegen we op om vervolgens de Oostvaardersplassen te zien liggen met zijn niet-Nederlandse landschap, het steeds groter wordende Almere, Markerwaard en in de verte Amsterdam. Geweldig en dat vond Morten ook. Hij had een big smile van oor tot oor, relaxt liedjes zingen van Piet Piraat, Leef tot Rammstein. Hij zat te genieten. Co-piloot Morten mocht zelf ook nog even sturen, van links naar rechts, van boven naar beneden. Zo gedaan, nu mocht piloot weer sturen, Morten was te druk met kijken. Veel te snel voor ons gevoel, gingen we weer richting vliegveld en kwamen we met een super zachte landing weer aan op planeet aarde.

Merijn reikte Morten nog zijn Hoogvliegersdiploma uit, die eenmaal thuis, in een lijst verdween en aan een ieder getoond werd. Net als zijn pet en t-shirt. Het noordelijk halfrond weet inmiddels dat hij gevlogen heeft.

Stichting Hoogvliegers en Merijn, super bedankt. Een half uurtje vliegen geeft zoveel plezier en indrukken, waar Morten nog lang aan zal denken en samen met hem, zijn ouders. Hij heeft weer in zijn eigen bed geslapen met zijn pet en diploma. Zijn t-shirt ging in de was, want die moet mee naar school en daar krijgen ze nog dagen te horen, wat hij 29 juni heeft gedaan.

'What happens in Lelystad, don’t stay in Lelystad but flies around the world', volgens Morten.

Familie Verzijl