21 Hoogvliegers erbij vanaf Groningen

08 september 2020

Door het Corona-virus zijn alle Grote Hoogvliegersdagen in 2020 afgelast. Dit heeft een grote druk gelegd op de wachtlijsten. Toen in juni duidelijk werd dat er onder voorwaarden weer gevlogen kon worden met passagiers, hebben we gekeken hoe we op Groningen Airport Eelde toch een aantal kinderen Hoogvlieger konden laten worden.

Met een aantal piloten hebben we gekeken wat er mogelijk was. We hadden 5 vliegtuigen, 8 piloten, iemand om te organiseren en coördineren, en een aantal vrijwilligers op de grond. Dit moet mogelijk zijn!

5 september is de dag! Een Mini-Hoogvliegerdag. Anders dan tijdens Grote Hoogvliegersdagen, nu geen vrachtwagens, politie, bussen, clowns etcetera, maar dat waar de kinderen uiteindelijk toch voor komen: Piloot worden!

De vijf aangemelde vliegtuigen kregen versterking van het ambulancevliegtuig van de Hoogvliegers. Speciaal voor deze dag is deze ook naar Groningen gekomen, opdat er ook kinderen op brandcards mee konden.

De dag begon goed, mooi weer, hoge wolken, en iedereen op tijd. Vrijwilligers, piloten, maar ook de kinderen. In groepen van maximaal 6 kinderen met een begeleider vond de inschrijving plaats. Direct na de inschrijving werden de aspirant Hoogvliegers gekoppeld aan een piloot, en kon het avontuur beginnen.

Er waren twee routes vooraf uitgestippeld. De route Noord ging vanaf het vliegveld met een grote boog om de stad Groningen heen, met als bonus een mooi zicht op het stadion van FC Groningen. De zuidelijke route ging om de stad Assen heen, met als bonus een blik van boven op het TT-circuit. De kinderen mochten zelf kiezen welke route ze wilden vliegen.

Na de landing werden de, nu echte Hoogvliegers, beloond met een diploma. We hebben ontzettend veel blije gezichten mogen zien.
Deze fantastische dag is mede mogelijk gemaakt met de hulp van de vrijwilligers, de piloten, de medewerking van de Luchthaven en Luchtverkeersleiding Nederland, en Hooghoudt voor het doneren van de ontsmettingsmiddelen.

Klik hier voor alle foto's.