10 Hoogvliegers erbij vanaf Midden-Zeeland

10 september 2020

Naast de mini Hoogvliegerdag op Groningen waren er op Midden Zeeland ook een groep vrijwilligers en piloten bij elkaar gekomen om een aantal kinderen de dag van hun leven te bezorgen.

We beginnen de dag om ongeveer 8:45 uur, de Cessna PH-HLI en de Piper D-ETPM worden uit de hangars gerold en voor het AeroClub Zeeland clubhuis klaargezet.

Tegen 9:30 uur komen onze eerste gasten om te gaan vliegen! Ze stuiteren enthousiast over het terrein, en bestellen gelijk een flinke Coca Cola, die ze gelukkig niet opdrinken. We willen ze niet nu al nerveus maken, maar zoveel ‘prik’, en dan ook nog Cola, of dat goed gaat?? Gelukkig gaat het goed, al moet Moeder even bijkomen na de vlucht.

Helaas moeten onze volgende gasten, afhaken, een snotneus vereist een Corona-test, en de uitslag is niet op tijd binnen. Gelukkig is de uitslag uiteindelijk negatief en binnenkort komen ze alsnog aan de beurt.

Dan komen Brian en Elijah naar het vliegveld. Brian vliegt met Rob (van Deemter), en Elijah vliegt… ook met Rob (van der Peijl). Elijah heeft zijn Opa mee, die zich voorstelt als…. Elijah. Dat is dus duidelijk, dit zijn dikke maatjes.

Elijah neemt vanaf het instappen het stuur, én het initiatief in handen, om het de hele vlucht ook niet meer los te laten!  Enthousiast zoekt hij de grenzen van stijgen, dalen, links en rechts op.

“Hee joh, denk es om je Opa, die stuitert achterin op en neer.”

“O, dat geeft niks, kan hij wel tegen.”

Na een rondje over Walcheren en zijn huis in Middelburg, lijken de losse wolken wel erg bereikbaar en dus gaan we op weg naar boven. Na even doolhofje spelen tussen een paar mooie wattenbollen van wolken, gaan we tevreden weer naar het veld terug. Beide Elijah’s zijn apetrots met het certificaat dat hij krijgt.

Daarna Casper en Elvy. Elvy vliegt met pilote Jannemieke. Casper maakt een vlucht met piloot Ruud.

Bram hebben we al vroeg zien binnenkomen en geniet met zijn vader en moeder eerst nog even van het terras, alvorens hij zich meldt bij Rob van Deemter, de Hoogvliegerpet past hem precies, en met zijn moeder achterin de Piper maakt hij zijn vlucht ook over Middelburg.

Nathan komt binnen met zijn ouders, heeft niet de mogelijkheid om veel te praten, maar zijn gezicht verraadt alles. Ze komen van net te ver om over hun huis te vliegen, ik besluit ze de betere Zeeuwse kust en kunst te laten zien, de Waterkering en de Oosterscheldebrug, en over mijn eigen huis in Goes te vliegen.

Nathan wordt makkelijk in de PH-HLI geholpen, en hij glundert door zijn mondkapje heen. Hij geniet met volle teugen. Hij stuurt zelf, maar even later zakt hij lekker comfortabel naar me toe en leunt op m’n rechterbeen, één hand aan ’t stuur. Niks moeilijk of nerveus, gewoon genieten! Terug op de grond komt er vanachter het mondkapje een lach die ik nog maar zelden zag. Het certificaat tekenen is geen probleem, en ik weet, Hoogvliegers vliegen is áltijd de moeite waard.

Ruud en Rob, Jannemieke en Rob hebben het weer graag gedaan. Voor de eerste keer een ‘mini’ dag op Midden-Zeeland, er volgen er vast meer. Dank aan Louis en Alex voor het grondwerk, en een eervolle vermelding voor Johan Bos, die, vanaf Lelystad gekomen, zijn al eerder geplande vluchten deed en gezellig bij ons aanschoof.

Klik hier voor de foto's.