Hoogvlieger Damian vloog mee met piloot Paul vanaf Lelystad

09 oktober 2020

Na een tip had Damian zich ingeschreven bij de Stichting “Hoogvliegers” Na een dag kregen we een mailtje dat de inschrijving was geaccepteerd en was uitgezet. Een dag later meldde piloot Paul dat hij het had opgepikt en een afspraak wilde maken voor een vlucht vanaf vliegveld Lelystad. Het werd 27 september een weekje later. Dat was al zeer snel. Op zondag 27 september meldde Damian zich in gezelschap van zijn pleegouders (zijn opa en oma) op vliegveld Lelystad bij piloot Paul. Ook oma mocht mee vliegen. Pech voor opa die iets te zwaar was!
In de hangar werd met Damian eerst het vluchtplan doorgenomen, de weersverwachting en alle andere obstakels die tijdens de vlucht zouden kunnen opdoemen. Hierna werd het tijd voor de vliegtuig inspectie door Damian en de piloot. De verlichting, de juiste werking van de flappen etc. Alles werd grondig nagekeken. Nadat dit alles in orde was bevonden kon iedereen instappen. Na een korte rit naar de startbaan kwam al snel toestemming van de verkeerstoren om te starten. Na de start ging het via Almere naar Amsterdam en daarna naar Purmerend, Damian zijn woonplaats. Tijdens de vlucht kon Damian het toestel besturen maar hij nam ook ruimschoots de tijd om naar buiten te kijken. Prachtig was het extra rondje boven Purmerend en er werden volop foto’s genomen. Hierop via Volendam, Hoorn, Enkhuizen en Urk weer terug naar Lelystad. Na de landing was er de nabespreking. Damian vond het fantastisch en bleef er maar over vertellen. De start, het uitzicht, hoe alles er van boven uitzag, dat hij zelf mocht sturen en de landing. Het duurde bijna een uur de vlucht maar van hem had het nog uren mogen duren. Door de fijne begeleiding van piloot Paul werd deze vlucht een echt succes.