19 Hoogvliegers erbij vanaf vliegveld Hoogeveen

28 september 2021

Op zaterdag 25 september zijn 19 kinderen Hoogvlieger piloot geworden op Vliegveld Hoogeveen.

De laatste keer dat een (mini-) hoogvliegerdag georganiseerd werd op Hoogeveen was in 2018.
Eindelijk kon het weer. En wat was het een mooie dag met heel veel lachende en vrolijke gezichten.

Op zaterdagochtend heel vroeg begonnen de vrijwilligers met de opbouw van de afzettingen, het neerzetten van de vrachtauto PH-TRA op het veld, de stands en vlaggen. De boardingtafel werd in
gereedheid gebracht voor de komst van de eerste piloot in spe.

Het weer viel alleen wat tegen. De bewolking was lager dan verwacht en het zicht was niet ideaal. Van de zes vliegtuigen die deze dag gaan vliegen hebben er twee Hoogeveen als thuisbasis. Een derde toestel was de avond ervoor al aangekomen. Het wachten was op drie toestellen, waaronder het ambulance vliegtuig PH-KMR uit Rotterdam.
Gelukkig op tijd landden twee van de drie toestellen. Het derde toestel kon door het weer niet vertrekken.

De eerste hoogvliegertjes druppelden met spanning op het gezicht binnen en werden hartelijk ontvangen door de vrijwilligers. De piloten hielden de briefing.
En met zoveel ervaring bij elkaar werden afspraken gemaakt over de routes, hoogte en onderlinge afstemming om alle vluchten
veilig uit te kunnen voeren. Gelukkig konden de piloten extra vluchten maken om het uitgevallen toestel te kunnen opvangen. Hulde! Zo konden alle uitgenodigde kinderen toch vliegen.

In 4 groepen zijn de kinderen met hun begeleiders naar het vliegveld gekomen. De dag verliep erg gemoedelijk, met vrolijke vrijwilligers, kinderen die vol verwachting rond keken en gespannen ouders.

Kinderen en ouders konden sjoelen met de reuze sjoelbak of achter de hekken kijken naar de klaarstaande vliegtuigen en andere startende en landende vliegtuigen.

Iedereen heeft genoten met in de eerste plaats de kinderen om wie het allemaal draait. Elk kind kwam terug met een brede grijns op het gezicht en enorme verhalen over wat ze hebben gezien en
dat ze zelf hebben mogen sturen. Eén hoogvliegertje vond dat hij zelf beter vloog dan de piloot zelf en dat werd ook beaamt door de piloot. Kortom zijn dag kon niet meer stuk.

Met vereende krachten werd alles opgeruimd, werden de vliegtuigen die huiswaarts keerden gezamenlijk uitgezwaaid en kijken we terug naar een geslaagde dag.

Een bijzondere dank voor de havendienst van vliegveld Hoogeveen en Airbet voor de gastvrijheid en gebruik van de hangaar en locatie.

Klik hier voor alle foto's.