Hoogvlieger Niek vloog boven zijn eigen huis

31 mei 2022

Goedendag lieve mensen van Stichting Hoogvliegers! Afgelopen zaterdag was het dan zover, Niek (en zijn vader) mochten mee met een vlucht op uitnodiging van Stichting Hoogvliegers. Al kort na onze aanmelding werden we benaderd door “onze” piloot. Hij vertelde dat hij ons snel zou informeren over welke data we de vlucht zouden kunnen gaan maken, dus de voorpret kon beginnen. Een paar weken daarna kregen we een email met daarin de uitnodiging en het vluchtplan.

We hadden afgesproken met de piloot op het terras van een restaurant bij het vliegveld van Breda. Daar kregen we een korte veiligheidsinstructie en legde de piloot alles uit over de vlucht, het type vliegtuig en alles wat we maar wilden weten. Niek kreeg ook een echte Hoogvliegers Cap en T-shirt ter herinnering. Niek gaf aan dat hij het wel een beetje spannend vond, maar de piloot stelde hem heel snel gerust en eenmaal in de lucht was de spanning snel verdwenen.

We vlogen over de Biesbosch richting onze woonplaats. Al na 15 minuten waren we in de buurt van ons huis. De piloot vloog een rondje over ons huis zodat we alles goed konden zien en de mensen beneden ons natuurlijk ook konden zien. Daarna vlogen we over de binnenstad, waar de zus van Niek aan het werk was. Na nog een kort uitstapje over wat dorpen in de buurt zetten we koers naar Kinderdijk, waar we de molens goed konden bekijken vanuit de lucht. Daarna zijn we over Dordrecht weer terug richting het vliegveld gevlogen. Inmiddels was Niek zo op zijn gemak, dat hij het zelfs aandurfde om de stuurknuppel voor een paar minuten over te nemen. Wat een fantastische ervaring was dat! Toen de piloot het weer overnam was het vliegveld alweer in zicht en kon de landing worden ingezet. Na een zeer vloeiende landing parkeerde de piloot het vliegtuig weer en hebben we op het terras van het restaurant nog wat gedronken.

Als laatste verrassing werd door de piloot nog een echt Hoogvliegers vliegbrevet uitgereikt aan Niek, als bewijs van zijn training en prachtige ervaring. Al met al was het een belevenis om nooit te vergeten, bedankt voor het mogelijk maken!

Met vriendelijke groet