Sam is nu Hoogvlieger vanaf Hoogeveen

06 juni 2022

Zondag 5 juni 2022. HOERA! Sam is een Hoogvlieger geworden! Al weken kijkt Sam uit naar vandaag. Vliegen met een echt vliegtuig! “Even in de tuin landen om thee te drinken en dan bel ik de piloot om mij weer op te halen” en “Wat gebeurt er dan als het vliegtuig neerstort omdat de motor het niet meer doet?” Wilde plannen en woeste ideeën kwamen er in zijn hoofd voorbij. Veel gepraat, veel gevraagd, filmpjes gekeken, foto’s gekeken en nog meer gepraat.

Toen was het eindelijk zo ver. Alle opa’s en oma’s mee, broertje mee, papa mee. En daar gingen we. Op naar Hoogeveen. Piloot Johan heeft zaterdagavond al laten weten dat het weer er goed uitziet voor zondagmiddag. Eerst even alle aanhang naar het restaurant gebracht, plassen en wachten tot Johan weer geland is met andere mensen. We begonnen binnen. Sam kreeg een echt Hoogvliegers shirt en pet. Mama vulde het formulier in, Sam overhandigde zijn prachtige tekening van een vliegtuig in regen en bliksem. Toen snel naar het vliegtuig, er is slecht weer onderweg.

Sam en Johan inspecteerde samen het vliegtuig. Sam controleerde even of de stuurtjes goed “dansen” toen Johan de vleugels bewoog. Toen eerst mama achterin geparkeerd en Sam voorin. Sam begon met zijn koptelefoon op te zetten zodat hij niet zo schrok van het geluid van de motor. Samen met Johan de checklist langs gelopen en geleerd waar alle metertjes voor zijn. Ook even kennis gemaakt met de luchtverkeersleiding die hij hoorde over de koptelefoon.

Starten maar! Alles is goedgekeurd. We “raceden” over de startbaan naar de achterkant. Even keren op de weg en kijken of er geen andere vliegtuigen aan kwamen. De motor werd gecheckt door de piloten en we raceden nog veel harder terug voorbij het restaurant. Nog even zwaaien en daar gingen we! Sam kreeg kriebels in zijn buik van het gehobbel in de lucht. Dat is een grappig gevoel! Even later hingen we al boven Hardenberg, mama moest even zoeken waar ons huis ongeveer is, even zwaaien naar ons huis, naar de buren, naar het huis van Sam zijn begeleider, ooms en tantes en weer door. We vlogen over Coevorden, even kijken naar papa zijn werk en dan door naar Emmen. We zagen de olifanten wandelen in Wildlands. Dat is gaaf! We keerden om en gingen weer terug richting Hoogeveen. Onderweg zagen we het slechte weer in de verte. Sam is een super piloot! Zo goed dat Johan zelfs zijn handen van het stuur kon halen en Sam helemaal alleen kon sturen. Supergoed! Sam zat volop te genieten. Lekker naar buiten kijken. Het geluid van de motor en het gehobbel van het vliegtuig maakten hem zo relaxed dat hij zelfs bijna in slaap viel. We waren bijna terug bij Hoogeveen. We kregen het vliegveld weer in beeld, even een rondje vliegen om vanaf de goede kant te kunnen landen. Sam luisterde goed mee naar de radio en wilde graag weten wat ze allemaal te vertellen hadden. We landden veilig en raceden nog even over de landingsbaan.

Toen we stil stonden, ruimde Sam zijn koptelefoon op. “Ik heb vast opgehangen hoor.” Iedereen eruit, nog even een fotomoment bij het vliegtuig en toen…. Sam kreeg een officieel Hoogvliegersdiploma van Johan! Die krijgt natuurlijk een mooie lijst en een mooi plekje op zijn kamer. Wat een avontuur was dit! Prachtige herinnering! Bedankt Stichting Hoogvliegers en speciaal aan piloot Johan Huizinga!

Lieve groet,
Sam en zijn moeder Marije.