45 Hoogvliegers erbij vanaf Maastricht / Beek

08 juni 2022

Hoe konden we de maand juni beter beginnen dan met een zonovergoten Hoogvliegersdag op het vliegveld van Maasticht Aachen Airport, waar 45 Hoogvliegers de dag van hun leven hebben gehad!

Op vrijdag 3 juni was het al vroeg duidelijk dat de Hoogvliegersdag de volgende dag, zaterdag 4 juni, door zou gaan. Er stond zon op het programma en het zou een lekkere warme dag worden. Er werd een GO op de website gezet en de hangaar werd gereed gemaakt, zodat de volgende ochtend met de opbouw gestart kon worden.
In de vroege ochtend werd er door vrijwilligers hard gewerkt. De inhoud van de trailer van A2 Catering opbouwen, met alle tafels, stoelen en marktkraampjes. De PH-TRA van de Stichting in gereedheid brengen en natuurlijk het plaatsen van de nodige dranghekken. Dan eventjes rust, gevolgd door een welkomstpraatje, als aftrap van de hoogvliegersdag. Rond half tien kwam een Cougar (helikopter) van het 300 Squadron van de luchtmacht het platform op. Ondertussen werden de Hoogvliegers ontvangen bij Van der Valk Urmond, die hen van harte welkom heette met een drankje en lekker gebak. De kinderen werden ingeschreven en kregen hun tasje met een Hoogvliegers t-shirt, pet en activiteiten stempelkaart. Met een heel konvooi aan vrachtwagens, onder begeleiding van de Marechaussee, werden de kinderen naar het vliegveld gebracht. . Door een kleine tegenslag moesten we het deze editie zonder de mooie blauwe PH-BUS doen . De ouders/begeleiders kregen een kleine voorsprong op de stoet, om de aankomst op vliegveld mooi mee te maken.

Eenmaal op het vliegveld stonden knuffeldieren, een clown en andere vrijwilligers klaar om de stoet te ontvangen. Bij binnenkomst in de hangaar werden de Hoogvliegers naar de boardingtafel begeleid om zich in te schrijven voor hun vlucht. De piloten, ook inmiddels gearriveerd, stonden al te popelen om te kunnen gaan vliegen. Binnen no time werd er volop gevlogen. De ene Hoogvlieger na de andere Hoogvlieger kreeg een Hoogvliegersdiploma uitgereikt. Ook kregen ze nog een goodiebag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging Onze Luchtmacht regio Limburg (KNVOL).

Na het vliegen was het feestje nog niet voorbij. Eerst even iets eten, een broodje met kaas of ham gesponsord door Jan Linders Beek en Hotel van der Valk Urmond, met daarbij een eitje van Kippenboerderij Mergellandei. Later op de dag een frietje van de Makro Nuth, gereed gemaakt door Gastrobar NO.44. Ook een drankje kon natuurlijk niet ontbreken. Thee en koffie werd geschonken door de vrijwilligers, Dubbel fris en Appelsientje kwam van de landelijke sponsor Riedel.
Op de grond was verder ook nog van alles te beleven. Met de stempelkaart (activiteiten checklist) werd er door de kinderen geen activiteit overgeslagen. De Douane was er met een auto en maar liefst 4 personen. Ook hadden ze een hond meegenomen die heel goed geld kon opsporen. Dat hebben ze laten zien. De kinderen konden zich laten schminken of een plaktatoeage laten zetten. De Marechaussee toonde, tussen het begeleiden van de konvooien, de motoren en er stond een GGD Ambulance met een automatisch bed. De vrachtwagens reden rondjes rond het vliegveld en bij de brandweer kon je een kijkje nemen in de crashtender.
Toen ongeveer de helft van de kinderen had gevlogen werd het vliegen even stilgelegd voor een super verrassing. Nadat er een heel groot Cargo vliegtuig opsteeg, mochten de Hoogvliegers en ouders en eventueel broertjes en zusjes plaatsnemen in verschillende voertuigen om een toer over de landingsbaan te maken. Wat was dat te gek zeg. Het ambulance vliegtuig van Stichting Hoogvliegers vloog boven de stoet om foto’s te maken.
Hierna ging het vliegen weer door, want dat hadden nog niet alle kinderen gedaan. En ook werden er vele bezoekjes aan de Cougar gebracht, want zo'n helikopter is toch best wel indrukwekkend. De laatste hoogvlieger mocht na afloop van de vlucht, traditioneel door de erehaag van vrijwilligers.

De leden van de KNVOL hadden nog een leuke verrassing voor de organisatie. Er werd een cheque overhandigd. Ter eren hiervan is er nog een mooie foto gemaakt, met kinderen, vrijwilligers, de Cougar helikopter, spandoek van 300SQ en natuurlijk de cheque erop. Super bedankt!

Zowel het 300 Squadron als de KNVOL als de organisatie van de Hoogvliegersdag Beek zijn zo enthousiast over de samenwerking dat we dit heel graag willen voortzetten. Hopelijk kunnen we dit volgend jaar een vervolg geven.

Wij danken de Havendienst en de Luchtverkeersleiding van Maastricht Aachen Airport voor hun goede zorgen en dat wij wederom mochten neerstrijken op dit leuke vliegveld. Het 300 Squadron en de KNVOL voor de fijne samenwerking en de dingen die zij geregeld hebben. Van der Valk Urmond voor het ontvangen van de Hoogvliegers en het maken van het gebak. A2 Catering voor alle geleverde spullen, Jan Linders Beek voor de broodjes, de krentenbollen met beleg, Makro Nuth voor de friet, Gastrobar NO.44 voor het maken van de friet, en Kippenboerderij Mergellandei voor de heerlijke eitjes. De Douane, de Marechaussee, de GGD en de schminkers voor hun aanwezigheid, het bedrijf Samco en Collins Aerospace voor de parkeerplaatsen die we mochten gebruiken en last but not least ALLE vrijwilligers. Zonder jullie hadden we deze dag niet tot een succes kunnen maken!

Klik hier voor alle foto's.

Een lieve groet van,
Pascal Gerards, Frank de Jong, Andrea Brux