[VIDEO UPDATE] 45 Hoogvliegers erbij vanaf Groningen Eelde Airport

05 juni 2023

De dag start met een mooi zonnetje en een zwakke noordoostenwind. Een perfecte dag voor een Hoogvliegersdag!

Op Groningen Airport Eelde is er al vroeg bedrijvigheid te bespeuren. Het vliegveld wordt door een groepje vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers gereed gemaakt om een grote groep kinderen te ontvangen met hun vader/moeder/begeleider(s) en broertjes en/of zusjes.

In het hele land maken piloten hun vliegtuig klaar om naar Groningen Airport Eelde te vliegen. Ze komen onder andere helemaal uit Rotterdam, Ameland, Hoogeveen en Lelystad.

De chauffeurs van de vrachtwagens en andere toffe auto’s en motoren hebben hun voertuig mooi opgepoetst. Zij gaan de kinderen in een grote optocht vanaf het beginpunt bij Van der Valk in Hoogkerk naar het vliegveld brengen.

Bij Van der Valk hebben ze een mooie ruimte klaargemaakt om de kinderen te ontvangen. Nadat de kinderen ingeschreven zijn en ze een tas, pet en een T-shirt hebben gekregen, kunnen ze nog iets te drinken en wat lekkers pakken.

Maar dan is het zover!
De vrachtwagens, auto’s en motoren staan klaar! Alle kinderen mogen instappen en onder politiebegeleiding worden ze naar het vliegveld gebracht. De ouders en begeleiders rijden op eigen gelegenheid naar het vliegveld.

Het vliegveld is in zicht, de verkeerstoren is duidelijk zichtbaar. De spanning bij de kinderen loopt op. Na 2019 is dit de eerste grote Hoogvliegersdag, dus ook de vrijwilligers zijn een beetje zenuwachtig.
Daar horen we de sirenes! Het konvooi komt eraan!!

De hekken van de luchthaven worden opengezet en de eerste vrachtauto rijdt het vliegveld op. De vrachtwagen komt tot stilstand voor de hangaar. Een vrijwilliger opent de deur, en verwelkomt de eerste Hoogvlieger in wording. De dag is nu echt begonnen!

Alle kinderen worden afzonderlijk gekoppeld aan een piloot. Nu begint het toch wel erg spannend te worden! Maar…. gelukkig stellen de piloten de kinderen op hun gemak. Samen gaan ze naar het vliegtuig. Er is ruimschoots tijd om voor het vliegen nog een paar mooie selfies te maken met het vliegtuig.
Maar dan is het toch echt zo ver; Instappen, gordels vast, zonnebril op. De motor wordt gestart en het eerste vliegtuig kiest het luchtruim. Na ruim een half uur is het vliegtuig weer geland.
De Hoogvlieger kan nu met recht zeggen dat hij/zij Hoogvliegerspiloot is geworden… Dit feestelijke moment moet natuurlijk gevierd worden. Daarom krijgt de Hoogvliegers-piloot zijn/haar diploma uitgereikt en wordt er nog een mooie foto gemaakt.

Maar de dag is dan nog niet afgelopen. In en om de hangaar is van alles te beleven. De Hoogvlieger kan zich laten schminken of kan zich verkleden als piloot of stewardess. Ook kan je voordat er echt gevlogen wordt, oefenen op één van de vier flight simulators. Een kijkje bij de Douane is altijd spannend. Ze hebben een drugshond meegenomen, en zelfs een echte scan-wagen waarmee je in de koffers kunt kijken.
De marechaussee had een toffe motor meegenomen, en ook nog een grote auto. Hier zitten sirenes op, die heel stiekem soms aangezet werden.
De mensen van Skyline Aviation hadden twee straalvliegtuigen geparkeerd voor de hangaar. Je kon heel dichtbij deze vliegtuigen komen, en menig Hoogvlieger heeft ze ook van binnen kunnen bekijken.
Naast de Hoogvliegershangaar was het een komen en gaan van de Trauma Helikopter. Wat maakt die helikopter een lawaai! Een aantal Hoogvliegers hebben tussen deze vluchten door de helikopter van dichtbij kunnen bekijken. Maar dit was vaak van korte duur, want de helikopter moest dan weer ergens anders naartoe.
Een bezoekje brengen aan de verkeerstoren was ook mogelijk. Vanuit de toren heb je een mooi overzicht van wat er allemaal gebeurt op het vliegveld. Ook hoor je de verkeersleiders praten met de piloten. Het is best wel druk in de lucht….

Van al die indrukken krijg je natuurlijk wel trek in wat lekkers. Gelukkig was daar ook aan gedacht. Broodjes, patatje, ijsjes, fruit, drinken, er was keuze genoeg!

Aan het einde van de dag kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde dag. We hebben er 45 Hoogvliegers bij!

Klik hier voor onze video.

Deze dag hebben we natuurlijk niet alleen gedaan…. De volgende bedrijven en instellingen hebben meegewerkt aan de totstandkoming van deze dag:
• Groningen Airport Eelde (GAE)
• Havendienst GAE
• Brandweer GAE
• Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
• Air Charters Europe (ACE)
• Skyline Aviation
• ANWB Medical Air Assistance / Mobiel Medisch Team (MMT) UMCG
• Van der Valk Groningen-Hoogkerk
• Univé
• DGS Events
• Geveke Bouw
• Koninklijke Marechaussee
• Douane
• Sijperda toiletverhuur
• MFC de Noordsuythoeve
• EHBO Eelde-Paterswolde
• Flight Simulator Groep Groningen
• Street Fun Entertainment
• Evenementenservice Blaauw
• Stichting Kiwanis
• Lions Assen

• Lunenborg Transport

•LCW Transport Groningen

• Politie Voertuigen Groep Nederland

• Rotary Veendam
En natuurlijk alle piloten, truckers en andere vrijwilligers.

Deze dag is niet onopgemerkt gebleven bij de lokale media. Hieronder de links naar de diverse bronnen: