Hoogvlieger Joey vloog mee vanaf vliegveld Teuge

09 april 2024

Op zaterdag 6 april 2024 was het voor Joey van Zetten een bijzonder dag. Hij mocht als piloot voorin zitten op een vlucht vanuit Teuge naar zijn woonplaats Zuilinchem en daarna weer terug naar Teuge. Het was prachtig weer en Joey had er enorm veel zin in. Zijn moeder mocht beneden wachten, terwijl zijn vader achterin mee mocht vliegen. Met een gangetje van 250 km/h (we hadden best wel veel tegenwind) vlogen we onder het gezag van Joey richting Zuilinchem. We zagen al snel Arnhem en Nijmegen liggen en toen was het zoeken naar het mooie dorpje Zuilinchem. Met Joey aan het stuur, een beetje naar rechts, een beetje naar links, was het toch wel lastig om vanuit de lucht het dorpje te kunnen vinden. Maar uiteindelijk hadden we dan toch ons doel bereikt, even zwaaien naar beneden en vervolgens met 350 km/h terug naar Teuge. We hadden nu immers wind mee, waardoor we al na 10 minuten weer in de buurt van Teuge waren aangekomen. Oei, met de auto hadden ze vanochtend anderhalf uur moeten rijden over een stukje dat we nu in 10 minuten hadden afgelegd.

Alle vliegtuigen die gaan landen op vliegveld Teuge leggen een afgesproken parcours af in de lucht, zodat iedereen op dezelfde manier en in volgorde naar de landingsbaan toe vliegen. Dat is handig, zeker als het wat drukker is op een mooie dag als vandaag. Al snel had Joey door hoe dat werkte en wist al precies hoe we dat moesten doen. Hier gaan we dan naar links en dan daar naar rechts achter dat andere vliegtuig aan. Maar oh jee, we vliegen te snel en dat andere vliegtuig te langzaam. Dat kan gebeuren en is geen enkel probleem. Het vliegtuigje voor ons mocht daarom als eerste landen en wij hebben nog even een extra rondje gevlogen waarna een mooie landing volgde.

Het kan natuurlijk niet anders zijn dat Joey zijn certificaat dubbel en dwars verdiend heeft.