Noah van Loon

30 januari 2010
Zaterdag 30 januari was het zover; de hoogvliegersdag voor onze zoon Noah.

noa5

Noah heeft er lang naar uitgekeken en telde de dagen van de week af.
Het had de dag ervoor gesneeuwd, dus het was nog maar de vraag of we echt konden gaan vliegen. Maar volgens Ton, onze piloot, was de baan schoon en als het helder weer was ging de vlucht door.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld namen we eerst een kijkje in het clubhuis. Het uitzicht was prachtig; vliegtuigen vlogen aan en af op Eindhoven Airport, waar we een mooi zicht op hadden. De weersvoorspellingen waren gunstig, dus hoog tijd om een vluchtplan te maken. En natuurlijk wilde Noah zijn eigen huis weleens van bovenaf bekijken. Het vliegplan ging vanuit Eindhoven, naar Oirschot, richting Tilburg, Hulten en weer terug. Voor de goedkeuring van het vliegplan moesten we even wachten, dus gingen we alvast een kijkje nemen in de hangar waar nog enkele vliegtuigen stonden. Noah kreeg ook een Hoogvliegers T-shirt en pet, die hij natuurlijk meteen aan wilde.

noa4

De goedkeuring was binnen, en het vliegtuig (een cessna) was volgetankt.

noa6

Tijd om te vertrekken! Noah wilde natuurlijk voorin en werd op een stoelverhoger goed vastgemaakt. Ton deed nog een laatste check en daarna taxiede het vliegtuig naar de landingsbaan. Na bevestiging van de Tower waren de heren klaar voor de take-off!

Het uitzicht was prachtig. Noord-Brabant gehuld in een witte sneeuwdeken en helder weer. Noah heeft het huis van opa en oma gezien, en natuurlijk zijn eigen huis! We hebben veel foto’s gemaakt.

noa1

Na een prachtige vlucht liet het landen even op zich wachten omdat er nog een passagiersvliegtuig ging stijgen vanuit Eindhoven Airport. We stonden als 3e in de wacht voor de landingsbaan, dus we hebben nog 3 rondjes om het Airport gevlogen. Het  landen was spannend en erg leuk!

noa2

Na het landen nog een paar foto’s gemaakt bij het vliegtuig. Eenmaal binnen moest Ton zijn vliegrapport invullen. En voor Noah wachtte nog een verrassing: een vliegdiploma! Wat was hij trots.

Maandag naar school moest Noah zijn pet op en het vliegdiploma moest mee, want hij wilde zijn vliegavontuur delen zijn klasgenootjes.
Hoewel Noah na zijn ziekteperiode geen petjes meer wilde dragen (die hem herinneren aan de tijd dat hij kaal was) maakt hij voor het petje van de Hoogvliegers een uitzondering. Die pronkt sindsdien trots op zijn hoofd!

Onze hartelijke dank aan Stichting de Hoogvliegers en aan Ton Knoops die voor Noah een onvergetelijke dag hebben gemaakt!

Vriendelijke groet,

Familie van Loon, Tilburg

Verslag piloot Ton Knoops:

Vliegen met Noah op 31 januari 2010.

Een week of twee geleden werd me gevraagd om met Noah te gaan Hoogvliegen. Hij stond al een lange tijd op de lijst, maar het was er om diverse redenen niet van gekomen. Een afspraak was snel gemaakt, zaterdag de 30e januari. Mocht dat niet lukken vanwege de weersomstandigheden bijvoorbeeld dan zou het pas weer twee weken later worden.

Vrijdagavond zagen de verwachtingen er nog niet helemaal goed uit, sneeuw en een stevige NW-wind zouden roet in het eten kunnen gaan gooien. Dus afgesproken dat we zaterdagochtend een definieve beslissing zouden gaan nemen.

Gelukkig waren de voorspelling wat gunstiger de volgende dag. Nog wat lage wolkjes, maar daar zouden we geen last van hebben. Dus we konden gaan vliegen.

De familie was ruim op tijd en hadden hun pasjes al opgehaald bij de LB (Luchtmacht Bewaking), dus we konden snel het veld op. Het had weer lekker gesneeuwd die nacht, de zon scheen inmiddels dus het beloofde een mooi vluchtje te worden boven een wit landschap.

De PH-BSX was nog in de lucht en moest nog afgetankt worden daarna, dus we moesten nog even geduld hebben. Rond drie uur zijn we dan toch de lucht ingegaan en zijn richting Tilburg vertrokken, waar we een rondje rond over Noah’s huis hebben gedraaid. Noah voorin op een stoelverhoger en pa achterin. Het was heerlijk rustig vliegweer.

Bij terugkomst bleek het erg druk met groot en klein vliegverkeer, zodat we nog twee rondjes moesten draaien boven de Oirschotse Heide voordat wij aan de beurt kwamen om te landen.

Noah, ik vond het ook leuk  om met jullie te vliegen. Om de route nog eens terug te kijken kun je dit bestandje downloaden en na unzippen openen in Google Earth!

Ton Knoops.

noa3