Danilo de Betue

20 februari 2010
Om even over 10.00 uur rijden we richting Den Helder met kriebels in ons buik.

Het lijkt er op dat we dan toch vandaag gaan vliegen met de stichting de Hoogvliegers.

Onderweg krijgen we regen en is het erg bewolkt, zal het nu wel door gaan vragen we ons af?

Als we bij het marine vliegkamp de Kooy aankomen is het gelukkig droog. We melden ons aan bij de poort en ondertussen komt Jacob Jan de piloot ons ophalen. Hij vertelde dat hij net van Texel is komen vliegen en het erg bewolkt was en zich afvraagt of we het wel moeten door laten gaan. Jacob Jan neemt ons met naar het meteorologisch instituut om te kijken wat de verwachtingen zijn. Dit was erg leuk en interessant om te zien met al die radarbeelden.Gelukkig vertelde de mevrouw van het me meteorologisch instituut dat het de laatste regen druppels waren geweest en dat de wolken boven de 1000 feet (300 mtr) blijven. Jacob Jan besluit dat we het vliegtuig gaan tanken en dan kijken hoe het dan is.

Met kriebels in onze buik lopen we naar het clubgebouw van Aeroclub Den Helder. Daar krijgt Danilo zijn hoogvliegers pet en T-shirt, Jacob Jan verteld dat als Danilo goed zijn best doet vandaag hij zijn hoogvliegersbrevet kan halen. Als we in het vliegtuig zitten merken we aan Danilo dat hij het beste wel spannend vindt.

danilo1

Het vliegtuig wordt vol gegooid met speciale vliegtuig benzine en we taxiën naar de start baan.

Daar maakt het vliegtuig vaart en voor we het weten schudden we door de wind wat heen en weer een hebben we een prachtig uitzicht over “onze” Kop van Noor-Holland. We vliegen over het Noord Hollands kanaal richting Schoorl waar we duidelijk de plekken van de bosbranden kunnen zien. In de verte zien we al duidelijk de schoorsteen van de vuilverbranding van Alkmaar.

Jacob Jan vraagt of Danilo het vliegtuig wil besturen. “Ja” en voor we het weten vliegt Danilo ons richting Alkmaar.

Boven Alkmaar zien we het Medische Centrum Alkmaar eens van een andere kant namelijk van boven . Niet veel later vliegen we boven “heilige” grond het stadion van AZ.

danilo2

We vliegen een rondje om het stadion en vliegen dan richting Heerhugowaard, het duizend eilandenrijk en Waarland richting Schagen. Daar zien we ons eigen huis vanuit de lucht en maken een rondje boven onze wijk. We zien duidelijk de Julianaschool, de beide kerken en het voetbal veld van Schagen. Eenmaal boven de kooybrug komen we weer in het vlieggebied van het vliegveld en gaan we de landing inzetten. We zien duidelijk Texel, Den Helder, de Noord Zee, het Mars diep en de Wadden zee. We steken weer het Noord Hollandskanaal over en zien we voor ons de landingsbaan. Jacob Jan zet ons keurig rustig aan de grond, wat een hele prestatie is met deze zijwind, natuurlijk krijgt Jacob Jan een applaus hier voor. Wat een geweldig ervaring was dit!!

Als we eenmaal bij het club gebouw zijn krijgen we een kopje koffie om van alle indrukken bij te komen en krijgt Danilo zijn Hoogvliegersbrevet.

danilo3

Stichting De Hoogvliegers maar natuurlijk Jacob Jan bedankt voor deze prachtige ervaring en Danilo en wij als ouders zijn nog lang onder de indruk geweest.