Naomi & Daan

06 september 2008
Vandaag was voor Daan en Naomi de grote dag om met de Stichting Hoogvliegers een vlucht in een vliegtuig mee te maken.

Om half 10 kwamen we aan bij het vliegveld van de Koninklijke luchtmacht hier stond Ton (onze piloot voor vandaag) ons op te wachten. Het was nog onduidelijk of we wel daadwerkelijk de lucht in konden in verband met de harde wind maar we reden toch maar naar de hangar waar de motorvliegtuigjes stonden.

Gelukkig kregen we te horen dat we met het vliegtuig mee mochten als eerste ging Naomi samen met papa en mama een vlucht met het vliegtuig maken.

Om half 1 was het onze beurt Daan mocht voorin langs piloot Ton zitten na de gebruikelijke controle’s en het vastmaken van de riemen werd de koptelefoon opgezet en taxien we richting de startbaan.
Het opstijgen ging goed. Je kon wel merken dat er veel wind stond het vliegtuig schommelde een beetje heen en weer maar  uitzicht was super.
We vlogen via Oirschot naar Middelbeers waar we ons eigen huis hebben gezien verder naar kaatsheuvel, drunen en zo weer terug naar Eindhoven
Halverwege de vlucht mocht Daan van piloot Ton de stuurknuppel overnemen en een stukje helemaal zelf vliegen dit ging heel erg goed. Om 13.15 kwam de landingsbaan weer in zicht en na een mooie landing taxiden we terug naar de hangar.

Het is voor Daan een geweldig mooie dag geweest die hij niet snel meer zal vergeten als afsluiting kregen Daan en Naomi nog een mooi t-shirt en een vliegbrevet.
Bedankt Piloot Ton en Stichting Hoogvliegers voor deze geweldige dag!!!!!

Groeten van: Daan Sophie Lotte Nickie en Monique Fiers

Zaterdag heb ik mogen vliegen in een Chesna vliegtuigje

Mama had met de stichting hoogvliegers geregeld dat Daan en ik mochten vliegen samen met piloot Ton. Het was nog onzeker of het vliegen door kon gaan vanwege het weer. Meneer Ton belde s'morgens dat we maar wel naar het militairvliegveld Eindhoven moesten komen en dat we dan gingen bekijken of het weer goed genoeg was om te gaan vliegen.

Het weer was gelukkig goed genoeg en mama, papa en ik gingen als eerste vliegen met piloot meneer Ton. Ik mocht voorin zitten naast meneer Ton enpapa en mama gingen achter ons zitten. We kregen een hoofdtelefoon op tegen het harde geluid en we konden door een microfoontje praten met elkaar.

Binnen tien minuten vlogen we van Eindhoven naar Drunen. Vanuit de lucht kon ik ons huis zien en ook mijn basisschool de Olof Palme. Ik mocht ook zelf vliegen en dat voelden de magen van papa en mama wel ;)

We vlogen ook over Tilburg en over Vught waar mama werkt en over Boxtel weer naar het vliegveld in Eindhoven terug.

Na onze vlucht gingen Daan en zijn papa Nicki en mama Monique. Hij vond het ook helemaal geweldig!

Verslag van piloot Ton Knoops

Hoogvliegervluchten Naomi en Daan op 6 september 2008.

Enkele weken geleden kwam er weer en verzoek voor een individuele Hoogvliegervlucht op Eindhoven. Dit keer voor twee patientjes tegelijk zelfs. De kinderen zijn bekenden van elkaar. In overleg (ook met de stichting) is besloten om er twee vluchten van te gaan maken, zodat in beide gevallen de ouders mee konden als begeleiding.
Een afspraak was snel gemaakt: 6 september in de ochtend, met als uitwijk de 7e.  De weersvooruitzichten voor deze dagen waren niet geweldig, veel wind, buien en meer wat we deze ‘zomer’ al hebben meegemaakt. De avond tevoren nog even samen overlegd en afgesproken dat we de ochtend van de vlucht om 08:00u een beslissing zouden gaan nemen.
Aldus gedaan op de ochtend van de 6e, het weer (met name de wind) kon nog steeds roet in het eten gaan gooien, maar toch maar besloten naar het veld te gaan.

De familie welkom geheten, vliegtuig (de Cessna 177RG PH-BSX) naar buiten gehaald en nog heel even afgewacht wat de wind ging doen. De limiet die ons op Eindhoven is opgelegd is 25 knopen. Tegen elven was het maximum 25 Kts en konden we gaan vliegen. Trots de Hoogvlieger T-shirts aangetrokken en daar gingen we naar de kist.

Het werden twee leuke, door de harde wind boven wel een beetje hobbelige, vluchten.
Met Naomi (en haar ouders) naar haar woonplaats Drunen gevlogen en daar een paar rondjes gemaakt. Vanaf daar heeft ze een heel stuk zelf gestuurd, voor een 4-jarige niet slecht gedaan Naomi.
De tweede vlucht met Daan ging via een rondje boven opa (in Oirschot) naar Middelbeers voor een paar rondjes boven zijn huis. Langs de Efteling en via Vught terug naar Eindhoven, waar we ook deze keer een nette landing maakten op baan 22. Ook Daan heeft op de terugweg een groot stuk zelf gestuurd en deed dat ook niet onverdienstelijk
De ouders hebben het allemaal vanaf de achterstoelen mogen meemaken.
Na afloop de vluchtcertificaten ingevuld en volgens mij is iedereen voldaan huiswaarts gekeerd.

Zie bijgevoegd plaatje voor de gevlogen routes.

naoda1

naoda2