Chiron Bast

10 april 2010
Hallo,

Als eerst wil jullie allemaal bedanken voor de onvergetelijke dag die wij op 10 april,
hebben mogen beleven met jullie.
Chiron en Jordy hebben genoten van alles wat jullie ons aangeboden hebben.
De vlucht met Tjerk was fantastisch Chiron heeft zelf de vliegtuig mogen besturen en dat vond ze heel erg gaaf.
We hebben ons huis van uit de lucht gezien en nog veel meer dingen van Assen.
Ook de rit met de crashtender was geweldig de kinderen hadden een smile van oor tot oor,
en wij zelf ook.
We zijn dan ook moe maar voldaan naar huis gegaan,en hebben de verhalen nog lang moeten horen.
Dus hartelijke dank voor deze dag,en Tjerk bedankt dat we met jouw mochten vliegen.

Vriendelijke Groetjes

Fam.Bast

Assen

chirona

chironb

Reaktie piloot Tjerk van Dijk

Hoogvlieger Chiron van Bast
Vlieger: Tjerk van Dijk
Vliegtuig: Cessna 172P / SE-KCC

Chiron was aangemeld door oma uit Hilversum en door stom toeval was de vlucht van Chiron op dezelfde dag gepland als die van haar vriendin Marije.
Samen met papa, mama en broertje Jordy zijn we eerst naar de toren geweest. Daar kregen we uitleg over wat de luchtverkeersleider doet en zagen we hen in actie toen er een Boeing van Transavia uit Las Palmas binnenkwam. Eerst alleen op de radar te zien, toen met de verrekijker en tenslotte ook met het blote oog te zien. Meteen na de Transavia Boeing kwam ook de Dakota DC3 C-47 weer terug van een dropping van parachutisten in historische legeruniformen boven Westerbork. Na een spectaculaire lage nadering met hoge snelheid werd met een hoge bocht de landing op de baan 05 ingezet. Grappig detail is dat papa Pascal ook parachutist is en op 4 mei uit dezelfde Dakota zal springen boven Arnhem. Papa genoot zichtbaar van wat er allemaal te zien was in de toren. Datzelfde gold voor broertje Jordy.
Meteen na het bezoek aan de toren zijn we in het vliegtuig, de SE-KCC (een Cessna 172) gestapt. Mama en Jordy achterin en Chiron natuurlijk voorin. Bij de engine checks op de holding position van de 05 kwam vriendin Marije in de crashtender van de brandweer druk zwaaiend voorbij.
Na de start van baan 05 werd koers gezet naar woonplaats Assen. Chiron stuurde tot aan Assen. Daar gaf ze het stuur weer over omdat er veel te zien, maar ook een beetje omdat mama het dalen en stijgen minder prettig vond ;-). Boven Assen het eigen huis gezien, maar ook het ziekenhuis, TT-circuit, het verkeerspark, de ijsbaan en de 'ijsbeer' op de appelplaats van papa's kazerne.
Terug op Eelde mochten we op baan 01 landen en moest de al weer vertrekkende Transavia Boeing even op ons wachten.
Na de ondertekening van het brevet zijn we bij de brandweer langs geweest. Chiron mocht in één van de crashtenders een rondje over de baan maken. Eenmaal teruggekomen werd er een brandslang uitgerold en mochten ze met de slang spuiten. De tegendruk blies Chiron en Jordy bijna omver.
Dankzij oma en de mensen van LVNL, de brandweer en de havendienst van Groningen Airport Eelde werd het een dag die Chiron, Jordy en papa en mama niet snel zullen vergeten.
Chiron, ik vond het erg leuk om met je te vliegen.
Tjerk van Dijk

chiron1