Stefanie van Dam

27 januari 2008

Op 27 januari 2008 mocht Stefanie van Dam zichzelf Hoogvlieger noemen. Zowel voor piloot Marc Welleman als Stefanie (en haar zusje en haar moeder) was het een onvergetelijke ervaring.

Voor de prachtige foto's: KLIK HIER

Piloot Marc Welleman doet verslag:

Na een weekje uitstel was vandaag de grote dag voor Stefanie. Nog nooit in een vliegtuig gezeten en dan gelijk voor het echte werk.. zelf vliegen.

Allereerst even kennismaken in het restaurant naast Vliegschool Hilversum met iedereen, waaronder de uitgelopen pers; aanwezig was het Noord Hollands Dagblad, De Telegraaf en Phox Photo.

Eerst een beetje aan elkaar wennen want het is natuurlijk toch wel spannend zo'n vliegtocht. Stefanie had wel goed geslapen, maar was een klein beetje zenuwachtig. Voordat we gaan krijgt Stefanie haar t-shirt en pet. De pet gaat op; het shirt blijft uit, want Stefanie heeft het een beetje koud.

Haar zusje en moeder gaan mee; Pa en het jongste zusje gaan ons uitzwaaien. Iedereen is er klaar voor, dus op naar het vliegtuig. Dankzij de medewerking van de heren op de toren kan iedereen mee naar het vliegtuig om Stefanie uit te zwaaien (super bedankt jongens).

Dan is het tijd voor Stefanie om te gaan doen waar ze voor gekomen is. Iedereen erin, headsets op, stoeltje op de hoogste en voorste stand (Stefanie moet natuurlijk wel bij de controls kunnen) en deurtje sluiten.

Stefanie had het al gelijk door; je pakt de yoke en laat niet meer los (ze heeft bijna de hele vlucht "gestuurd"). Vervolgens baan 25 op en daar gaan we.  Inmiddels op 1000 voet aangekomen zetten we richting Pampus. Iedereen begint te wennen, alhoewel Stefanie en haar zusje het volgens mij geen moment eng hebben gevonden. Vervolgens richting Monnickendam waar ze wonen. Na een rondje of drie hebben we hun huis en de speelplaats ontdekt. Toch wel leuk vanuit de lucht. Vandaar verder naar Purmerend, want daar woont Danny de Munck. Daar is Stefanie groot fan van. We wisten niet goed waar Danny woont, dus hebben we maar gewoon gezwaaid. Inmiddels was het tijd om terug te keren  naar Hilversum. Daar bijna aangekomen nog even een"beleefdheidsvraag"; dames: gaan we landen of nog een rondje? Stefanie keek me aan, zei niets , maar het was duidelijk genoeg...nog een rondje. Ok dan. Even door de Soesterberg CTR langs vliegveld Soesterberg en het paleis.

Nu was het echt tijd. Terug naar het veld voor de landing op 25. Moeder Irma zei dat de landing reuze mee viel dus dat zie ik maar als compliment. Nadat we allemaal weer bij het restaurant kwamen het eindslot..Uitreiking van het diploma....Stefanie behoort nu tot de selecte kring hoogvliegers.

Tenslotte een ieder bedankt die het mogelijk maakt en ondersteunt: Stichting Hoogvliegers, Vliegschool Hilversum, De mannen op de toren, Noord Hollands Dagblad, de Telegraaf en Phox Photo. En natuurlijk al die vrijwilligers op de achtergrond; het zijn er velen.

Ik mocht het leukste doen.. vliegen.. tot de volgende keer.

Marc Welleman

Luister naar Marc over de radio: klik hier >>

En van moeder Irma ontvingen we ook nog een reaktie:

hee marc, wat hebben we een mooie middag gehad he?  het was heel erg mooi om eens mee te maken.. stefanie heeft veel om over te vertellen morgen op school...  heel erg bedankt.. je hebt ons prima vermaakt en wist ons zeker op ons gemak te stellen... als ik   irma  dat even nodig had hahaha... bedankt voor alles.,

liefs van ons allemaal