Leanne Mulderij

08 februari 2009

Zondag 8 februari was het zover. Leanne gaat voor het eerst van haar leven de lucht in. 2 weken daarvoor werden we opgebeld door piloot Mark Kipping. Hij had gezien dat Leanne de lucht in wil en hij was bereid om haar mee te nemen. De afspraak was gauw gemaakt. Daarna begon het wachten en hopen op mooi weer. In de week voor 8 februari zag het er wat het weer betreft niet zo goed uit. Zaterdagavond kwam het verlossende bericht: HET GAAT DOOR!!! Toevallig heeft haar “diabetesvriend” Sander op dezelfde dag en op dezelfde tijd ook een hoogvliegersvlucht.

We moesten om 13.00 uur aanwezig zijn. Mark was al buiten om het vliegtuig helemaal na te kijken. Toen hij daarmee klaar was kwam hij naar binnen waar we met elkaar eerst een bakje koffie dronken. Ondertussen hebben we even naar de route gekeken die vanzelfsprekend naar onze woonplaats Zevenaar zou voeren. Na het uitdelen van de pet en het t-shirt (welke beide natuurlijk meteen aangetrokken werden) gingen we naar buiten. Hier natuurlijk eerst een paar foto’s gemaakt van Leanne en Sander en daarna plaats genomen in het vliegtuig.

Voor het vertrek hadden beide piloten afgesproken dat ze elkaar in de lucht op zouden zoeken en naast elkaar zouden gaan vliegen. Na even op wat andere opstijgende vliegtuigen gewacht te hebben was het onze beurt om het luchtruim te kiezen. Na ongeveer 5 minuten vliegen kwam het vliegtuig van Sander langszij.

Dat is toch wel een aparte ervaring!! Vlak bij Zevenaar kwamen we een hoop bewolking tegen waardoor we een klein eindje om moesten vliegen. Maar zoals het gezegde al zegt: “Achter de wolken schijnt de zon”. Ook dit keer klopte dat zodat we alsnog richting Zevenaar konden vliegen. Na een klein beetje zoeken hadden we ons huis gevonden. Na 2 rondjes over ons huis gevlogen te hebben zetten we weer koers richting vliegveld Teuge. Na 38 minuten vliegen zetten wij weer voet op vaste grond. Na terugkeer hebben we lekker een bak koffie gedronken en nog wat nagepraat.

Het was een geslaagde vlucht. Piloot Mark Kipping bedankt voor de mooie vlucht. En uiteraard ook de Stichting Hoogvliegers bedankt voor het mogelijk maken van deze vluchten.

LM05

Reaktie Piloot Mark Kipping:

Het weer zat inderdaad niet helemaal mee en we moesten een sneeuwbui ontwijken en over wat laaghangende wolken vliegen voordat we het huis van Hoogvlieger Leanne konden zien. Vooraf had ik natuurlijk de radarbeelden bij de Havendienst op Teuge bekeken en wist ik dat er genoeg ruimte tussen de buien was en een vanuit het westen naderende buienlijn nog op redelijke afstand lag.

Leanne vond het vliegen volgens mij best spannend, het was tenslotte haar eerste vlucht, en zat heel stil naast mij te genieten.Na de landing konden we snel de landingsbaan afdraaien, zodat de 2 vliegtuigen achter ons op final, waaronder de andere Hoogvliegersvlucht met Sander, ook konden landen.

In het restaurant heb ik Leanne, onder het genot van een kop koffie, haar welverdiende “vliegbrevet” uitgereikt.

Copiloot Leanne, ik vond het heel leuk om met jou te vliegen!

Mark Kipping

LM06