Tufan en Tugce Yilmaz

21 februari 2009

Vliegen is leuk!

Wij, Tufan en Tugce, hebben zaterdag 21 februari een hele leuke dag gehad.

Toen we s’morgens op het vliegveld kwamen, werden we hartelijk ontvangen en kregen we een plastic tasje met verrassingen: een t-shirt en een petje van de hoogvliegers, hartstikke leuk! Een zakje wuppies en een tegoedbon voor een foto.

Daarna gingen we in een soort klaslokaal zitten en kregen we te horen en te zien wat er allemaal moet gebeuren voor je kunt gaan vliegen. Ook werd op een kaart de route aangewezen die we zouden gaan vliegen. Via Ikea in Delft naar Scheveningen, daarna langs de kust richting Hoek van Holland en via de Euromast terug naar vliegveld Zestienhoven.

We moesten nog wel een tijdje wachten voor we aan de beurt waren om te vliegen, maar gelukkig konden we ondertussen oefenen met het besturen van een vliegtuig in de gezellige kantine van de Stichting Hoogvliegers.

We hadden een verrekijker bij ons en konden zo vanaf het terras kijken naar de vliegtuigjes die af en aan vlogen met kinderen.

Om 12.30 uur was het zover en gingen we de lucht in. Het weer was ondertussen helder geworden en de zon scheen. Daardoor konden we alles beneden op de grond heel goed zien. We zagen ook nog het Feijenoord stadion! De piloot vertelde dat je altijd onder een wolk door of er overheen moet vliegen. Tufan mocht ook af en toe zelf sturen en dat ging heel goed. Toen we weer op de grond waren tekende de piloot ons vliegbrevet. Dat is een mooie herinnering aan deze vliegtocht.

Toen we weer terug waren was er nog een verrassing. We gingen met de bus een tochtje maken over het vliegveld. We reden o.a. over de startbaan net als een echt vliegtuig en zagen alle lampjes langs de kant. Ook hebben we de traumahelikopter zien staan. Daarna kwamen we bij de brandweerkazerne. We mochten echte brandweerpakken aan met helm en ook even in een brandweerauto zitten. We kregen een zakje snoepjes en een pen en toen reed de bus weer terug.

We hebben een hele fijne dag gehad. Dank jullie wel Stichting Hoogvliegers!

Tufan en Tugce Yilmaz