Rogier

Verslag “Dag van je Leven” met Rogier

rogier1

Lelystad 26 juni 2009

Om half 11 in de ochtend hebben wij ons allemaal verzameld bij Rogier thuis. We waren met z’n vijfen, Bojoura en ik van school, José de verpleegster en René, Rogiers vriend.

Rogier had zelf al alle spullen die hij nodig had klaargezet en we konden gelijk vertrekken. Rogier heeft sinds een paar weken een mooie rolstoelbus gekocht van het Rode Kruis! Dit was erg handig, omdat we dan niet op taxi’s enzo hoefden te wachten. René heeft gereden in de bus en Bojoura en ik hebben met haar auto erachteraan gereden.

rogier2

De rit duurde ruim een uurtje en om iets over 12 waren we op het vliegveld. Daar werden we hartelijk ontvangen door Richard. Hij heeft ons de weg gewezen en verteld wat en hoe het allemaal ging gebeuren. De piloot was nog bezig met een vlucht en we moesten een uurtje op haar wachten. Dit was erg leuk, omdat we alle vliegtuigen die er stonden op ons gemak konden bekijken.

rogier3

Op een gegeven moment gingen ze zelfs de propeller van 1 van de vliegtuigen verwisselen, erg mooi om te zien en Rogier genoot hier duidelijk van!

rogier4

Rond half 2 kwam de piloot en heeft zij eerst alles aan Rogier en ons uitgelegd, bijvoorbeeld hoe het toestel werkt,

rogier7

hoe ze weet waar ze naartoe moet vliegen en langs welke gebieden ze toestemming moet vragen om te vliegen. Rogier vond dit boeiend en had hele scherpe vragen voor de piloot, hij wist echt veel over vliegtuigen en vliegen!

Na de uitgebreide uitleg was het tijd om de grote klus aan te gaan, en dat was om Rogier vanuit zijn rolstoel, het kleine vliegtuig in te krijgen! Gelukkig hadden we een sterke man bij ons en samen met Richard erbij hadden we genoeg handen.

rogier6

We hebben eerst een tilmat achter Rogier geplaatst, daarna de accu van de beademing van zijn rolstoel afgehaald en gekoppeld aan de droge accu, het blad van de rolstoel moest er af en José is daarna begonnen met balloneren. De mannen tilden eerst Rogier een keer op om te kijken hoe zwaar hij was en daarna tilden ze hem richting het vliegtuig terwijl José hem balloneerde! Dit was echt zwaar aangezien er niet veel ruimte was tussen de deur en het zitje. Rogier hield zich groot en gaf ons allemaal aanwijzingen. De eerste keer mislukte omdat zijn benen in de weg zaten, maar de tweede keer lukte het! Rogier zat gelukkig in het vliegtuig zonder schrammen!

rogier9

Toen hij eenmaal zat, hebben we het apparatuur in het vliegtuig gezet en aan Rogier zijn beademing gekoppeld. José en René zijn achterin gegaan. Toen alles klaar was zijn ze de lucht in gegaan en hebben een half uur gevlogen.

Bojoura en ik hebben beneden gewacht op de landing. José vertelde dat Rogier de hele vlucht van mondhoek tot mondhoek heeft zitten smilen, geweldig toch!!

rogier10

Als laatste hebben we Rogier het vliegtuig weer uit getild en in de rolstoel gezet, dit ging vlotter als erin zetten. Rogier vertelde dat hij genoten had en het een hele ervaring vond.

Nadat Rogier weer in de rolstoel zat was het alweer half 4. Bojoura en ik zijn toen gelijk weggegaan, omdat we voor 5 uur ’s middags de droge accu weer terug moesten brengen in Moordrecht en dit was nog een eindje rijden.

Wij zijn toen vertrokken en José en René hebben Rogier weer veilig thuis gebracht.

Al met al was het een perfecte dag, alles liep volgens schema en er waren gelukkig geen nare verrassingen. Iedereen heeft erg genoten en vooral Rogier! Er zijn veel foto’s gemaakt die ik op internet heb gezet. De foto’s kan je alleen downloaden als ik de link stuur. Bij deze de link:

KLIK HIER

Iedereen hartelijk bedankt voor het in vervulling laten gaan van een grote wens!

Bedankt Stichting Hoogvliegers, Wooning Aviation, Selma van Huijzen van de Kenniskring en HRO, Tefa-Portanje, José Eckhard, René de Bruin en de studenten van vorige jaar die dit alles hebben gestart en opgezet.