Rianne Jongerius

18 oktober 2008

Rianne doet verslag:

Op zaterdag 18 oktober was het dan zo ver: mijn vlucht vanaf vliegveld Teuge, samen met een ervaren piloot in een klein vliegtuigje! Om eerlijk te zijn vond ik het best spannend om zomaar even in zo'n klein vliegtuigje te stappen, maar toen we Frans van Rossum (de piloot) eenmaal ontmoet hadden waren mijn zorgen al minder. Frans vertelde van tevoren iets over zijn passie voor het vliegen, leuk om te horen! Vervolgens gingen we richting het vliegtuig (een Cessna) waar Frans nog enkele (technische) dingetjes over het vliegtuigje zelf vertelde. Nadat de familie enkele foto's had gemaakt stapten mijn broertje en ik in om samen met Frans het luchtruim te kiezen.

ria005

ria001

Middels een uitgebreide checklist controleerde hij eerst of alles correct was om op te kunnen stijgen en daarna gingen we al vrij rap richting de baan om op te stijgen. Het opstijgen ging snel en voor we het wisten zaten we al boven Apeldoorn. We hebben boven ons eigen huis gevlogen, Paleis het Loo en de Koningin Julianatoren gezien, en vervolgens ook boven Deventer, de Ijssel, Eefde en Zutphen gevlogen.

ria002

ria003

Zelfs de tijd "vloog" voorbij, want voor we het wisten moesten we alweer koers maken richting Teuge voor de landing. Tussendoor heb ik zelf ook nog even het stuur mogen bedienen, een bijzondere, leuke ervaring.

ria004

Uiteindelijk zette Frans het toestel rustig weer aan land. Het was een ontzettend gave ervaring en Frans en stichting Hoogvliegers: hartstikke bedankt voor de leuke dag!

Rianne Jongerius

Piloot Frans van Rossum:

Zaterdag 18 oktober 2008: De Hoogvliegersdag van Rianne Jongerius

Na een hartelijk welkom van de Stichting Hoogvliegers als één van de eerste vliegers van Vliegveld Teuge, werd ik gevraagd om een rondvlucht te verzorgen voor Rianne Jongerius.

Een afspraak voor zondag 5 oktober was al snel gemaakt, maar zoals zo vaak dit jaar gooide het weer flink wat roet in het eten. Regen, lage wolken en een harde wind maakten het vliegen onmogelijk en we moesten maar een tweede poging ondernemen. Dat werd vervolgens zaterdag 18 oktober.

Nu was het de Inspectie Verkeer en Waterstaat die het spannend maakte, want een overschrijding van de geluidsnorm op Teuge legde het grootste deel van de vloot aan de ketting waardoor niet alleen het aantal vluchten per dag werd gedecimeerd, maar ook de Cirrus (waarmee ik de vlucht wilde maken) niet mocht vliegen. Gelukkig was er nog een alternatief op het veld en werd ook toestemming verleend voor deze bijzondere vlucht. Rianne kon haar Hoogvliegersvlucht maken!

’s Middags om 14.00 uur raakte het restaurant op Teuge al aardig gevuld met enthousiaste familie en vrienden van Rianne, die allemaal wilden zien wat er ging gebeuren. Er werd begonnen met een korte uitleg van waarom vliegen zo leuk is, waarna de route van de vlucht werd doorgenomen (Rianne mocht het natuurlijk zélf allemaal bepalen), gevolgd door het uitreiken van het welkomstpakket met o.a. het t-shirt. Vergezeld van de hele groep liepen we toen naar “de kist” om iedereen te laten zien waar de vlucht mee gemaakt zou gaan worden, en natuurlijk voor de nodige fotoshoots. Haar broer zou meegaan, en mocht plaatsnemen op de achterbank.

We troffen het gelukkig bijzonder met het weer, die dag. Vanaf de start ging het allemaal probleemloos, met de route over de zuidkant van Apeldoorn, over de Koningin Julianatoren (een klein familiepretpark), langs Paleis ’t Loo, om vanaf daar de IJssel op te zoeken. De vlieger had het die middag erg rustig want Rianne nam het stuur ter hand en loodste ons via Deventer naar Zutphen, terwijl haar broer achterin foto’s maakte en zat mee te genieten van de heerlijk rustige vlucht. Na zo’n drie kwartier koersten we terug naar Teuge. Na de landing nog een foto van broer en zus gemaakt en terug naar het restaurantterras waar iedereen ons stond op te wachten. Op het laatste moment werd gelukkig nog gedacht aan het invullen van het brevet, waarna Rianne weer naar huis ging.

Rianne, bedankt dat ik die middag met je mee mocht.

Frans van Rossum
ria006