Ambulancevliegtuig in aantocht

22 juni 2011
topsecret

We kunnen bijna niet wachten. Op 25 juni (zaterdag a.s.) is het zover, dan wordt het ambulance vliegtuig van Stichting Hoogvliegers in gebruik genomen op de Grote Hoogvliegersdag Schiphol. We verklappen nog niet hoe het ambulance vliegtuig eruit gaat zien; maar het schijnt dat Ko piloot [klik] zich ermee bemoeid heeft

We kunnen wel de technische specificaties bekend maken: het is een Gipssland Aeronautics Airvan (GA8) is een 8 persoons high wing, single engine, multirole light utility aircraft. In het seizoen 2010/2011 is met dit type succesvol proefgedraaid bij groepsvluchten op Hoogvliegersdagen.

Maximaal  8 mensen (2 piloten en 6 passagiers) kunnen plaatsnemen op comfortabele stoelen en met een prachtig uitzicht rondom door de grote panorama ramen. Het vliegtuig is snel en eenvoudig (30 minuten) om te bouwen tot een ambulance vliegtuig. Dan kunnen er maximaal 4 mensen mee (1-2 piloten en 3 passagier/begeleider, waarvan 1 liggend.)

Een belangrijk onderdeel vormt de inrichting die door NutsOhra en Stichting Zabawas gesponsord wordt. De speciale brancard kan in het vliegtuig binnen 30 minuten gemonteerd worden en is deze week aangekomen. Dankzijn inspanningen van Martinair Cargo, EASA, IVW, TNO en vele anderen is het gelukt alles op tijd bij elkaar te brengen voor 25 juni.

Foto's van vandaag (22 juni):

brancard1

brancard2

brancard3

Kinderen kunnen zelf in het ambulance vliegtuig vliegen. Later kan op  de website www.stichtinghoogvliegers.nl namelijk een versie voor Flight Simulator downloaden. En er komt ook een bouw pakket

Nog een paar nachtjes slapen

NutsOhraLogo zabawas_01_01