PERSBERICHT - 20 april 2009 - Den Helder Airport

20 april 2009

Extra vliegbewegingen vanwege Hoogvliegersdag op Den-Helder airport

Zo’n honderd kinderen van de Stichting Hoogvliegers worden zaterdag 9 mei getrakteerd op een Besloten feestelijke dag op Den Helder airport. Daar zullen ze tussen 9.00 uur en 17.00 uur zelf mogen vliegen. Boven de omgeving van Den Helder zullen daarom extra vliegbewegingen plaatsvinden.

De Stichting Hoogvliegers laat kinderen die chronisch of terminaal ziek zijn, voor een dag piloot zijn. Dat gebeurt op zogenaamde Grote en Kleine Hoogvliegersdagen. Er wordt het hele jaar door gevlogen vanaf elk vliegveld in Nederland. Piloten, veelal beroepsvliegers, stellen hun vrijetijd, vliegtuig en helikopter daarvoor beschikbaar.

Avontuur

Op de Besloten Grote Hoogvliegersdag van 9 mei, worden er kinderen opgehaald en naar De Kooi gebracht door 15 stoere special paint vrachtwagens. Hier beleven ze met brandweer, politie,  snelle auto’s en vooral helikopters en vliegtuigen een geweldig avontuur. Naast besloten Grote Hoogvliegersdagen organiseert de Stichting Hoogvliegers ook Individuele Hoogvliegersdagen waarvoor een volledig geautomatiseerd systeem is opgezet, zodat de kinderen zich via de website http://www.stichtinghoogvliegers.nl/ kunnen aanmelden. Een kind wordt gekoppeld aan een piloot die vliegt vanaf een vliegveld in de buurt. Zo kan er elke dag en door heel Nederland met kinderen worden gevlogen.

Samenwerking

De besloten hoogvliegersdag in Den-Helder is georganiseerd in nauwe samenwerking met Den Helder Airport en defensie. Om zoveel mogelijk kinderen de kans te geven zelf te mogen vliegen, zijn er gedurende de hele dag extra vliegbewegingen waar te nemen boven de stad en de omgeving. Er zal vooral gevlogen worden boven de omgeving van Texel, Den-Oever, Julianadorp, Anna Paulowna, Schagen en omstreken.