Lelystad, de film is af!

10 april 2010
Wat een fantastische dag weer vandaag op Lelystad Airport. Het veld waar we in september 2007 zijn begonnen met de allereerste Grote Hoogvliegersdag en nu voor een 4e keer zo'n dag mochten beleven.

©Bart Hol

100 kinderen vlogen vandaag, en wat is het allerbelangrijkste op zo'n dag? Juist, het weer. Vorig jaar was het slecht en viel de dag gedeeltelijk in duigen dus dat moesten we zien te voorkomen. Hoe regel je dat? Door Helga van Leur in te schakelen:

Helga

En dat heeft gewerkt, want de dag begon met wat lokale mist her en der in Nederland, maar niet op Lelystad. Helga beloofde nl. al vrij vroeg in de week het volgende voor de Flevopolder (citaat uit mailtje):

"Het weer ziet er goed uit: noordenwind kracht 3 tot 4, 13 graden en droog. Groetjes, helga."

Geen woord van gelogen, het weer was perfect om te vliegen.

Helga heeft kennis genomen van de Stichting Hoogvliegers via iemand die lid is van de KLM Aeroclub die ook hun inzet toonden door te vliegen met de kinderen en ze was zo dusdanig onder de indruk dat ze besloot om langs te komen om met eigen ogen te zien hoe geweldig zo'n Hoogvliegersdag stiekem wel niet is. En natuurlijk werkt zelfs het weer dan mee

Het was een drukte van jewelste en er was weer vanalles te doen. Ook die gekke clown Soeth was er weer, als dat maar goed gaat dachten we nog..... Gelukkig gedroeg hij zich 'redelijk' en smulden de kinderen van zijn grappen en grollen.

cZ20100410_034410

Eén groep kinderen kwam in stijl aan, met de stoere Hoogvliegers Trucks waar alle kinderen uiteindelijk een rondje in mee gingen rijden. Wisten jullie trouwens dat we dit de Hoogvliegers Trucks noemen en dat die een eigen logo hebben waar we een mooie kleurplaat van hebben? Deze werden begeleidt door de politie die ter plaatse alles deed wat normaal niet mag, voornamelijk te hard rijden.... Stoer man.

cZ20100410_034404

Binnen in en buiten de hangar was er ook vermaak, de PH-BAK fiets mag natuurlijk niet ontbreken,

net als de simulators waar de kinderen op konden oefenen alvast.

cZ20100410_034260

En weet je wat ook stoer was? De Yak vliegtuigen van de Red yaks, 'oude'  stoere Russische vliegtuigen die enorm veel kabaal maken en roken. Daar konden de kinderen in gaan zitten of bij staan voor een Hero foto!

cZ20100410_035536

Rond het middaguur waren ze even weg en al snel bleek waarom..... met veel geweld van ronkende motoren kwamen ze laag over gevlogen in formatie.. echt COOL gewoon!!

yaks

En alsof dit alles nog niet genoeg was werd er nog een zogenaamde runway-run gedaan met alle vrachtwagens en de PH-BUS. Dat het vliegveld hier even voor gesloten moest worden maakt kennelijk allemaal niet uit.

De stoet gaat op weg naar de baan, maar wat is dit, dat kan toch niet? Een vrachtwagen met vleugels? Gaat die ook vliegen?

run1

Even verder kijken en het wordt al snel duidelijk, t'is gewoon een vliegtuig die even een stukje mee rijdt in de colone

run2

En daar gaat het gezelschap, onder politie en brandweer begeleiding en een Porsche, HARD over de baan waar normaal alleen vliegtuigen op mogen rijden.

runwayrun

Maar uiteindelijk was HET spannendste natuurlijk toch wel het vliegen. Alle 100 kinderen mogen zich nu echte Hoogvliegers noemen, want stuk voor stuk kozen ze het luchtruim om voor één dag een echte piloot te zijn.

Helga van Leur besloot aan boord te stappen met een wel hele stoere piloot. Dit was een fantastische ervaring en even leek Helga ook weer kind  Na afloop kreeg de nieuwe Hoogvlieger een Hoogvliegers diploma, en Helga natuurlijk ook:

cZ20100410_035401

Een zeer geslaagde dag die alleen maar weer mogelijk is gemaakt door de medewerking van VELEN. Onmogelijk om alles en iedereen die hierbij betrokken is geweest op te noemen, maar al diegenen die hebben meegewerkt om hier wederom een speciale dag van te maken:

Dank jullie wel!!

Tot volgend jaar!!

Natuurlijk zijn er weer veel foto's gemaakt, KIJK HIER
En HIER....
Ook is de screensaver van deze dag te downloaden, KLIK HIER

En wat iets meer tijd kost maar ook komt is weer een leuke Hoogvliegers TV reportage dus hou het in de gaten. En natuurlijk komt er ook weer een mooie screensaver van deze dag.