Mirelle Dol (Breukelen) loopt Chinese Muur voor Hoogvliegers

30 maart 2015

Samen met de marathon van New York heeft de marathon van de Chinese Muur altijd al op mijn bucket list gestaan,” vertelt Mirelle Dol, ”en dit jaar ga ik het doen!” Deze marathon, de Great Wall Marathon, bestaat officieel sinds 1999 en is een van de meest bijzondere marathons ter wereld.

Breukelen - De eeuwenoude mythische muur is het toneel geweest van vele oorlogen en gevechten, maar 16 mei zal Mirelle haar persoonlijke gevecht daar aangaan. Ze heeft al een aantal halve marathons gelopen en trainen in de winter doet ze liever niet, maar voor deze uitdaging heeft ze alles opzij gezet. “Ik train nu zes keer per week. Je sociale leven komt op een laag pitje te staan en mijn lichaam was soms helemaal verstijfd van de kou, maar ik zit nu op 21 kilometer.” Ze wil doorgaan tot de 33 kilometer. Mirelle legt uit dat je ook niet meer van je lichaam moet vragen, want na 33 kilometer breekt je lijf alleen maar af. ”De marathon voert twee keer over een stuk van de Muur en als je het tweede stuk op gaat, dat ongeveer bij de 33 kilometer begint, is het heel erg steil. Er zijn veel lopers die dat stuk op bijna kruipen, zo kapot zijn ze.”

300 Trappen
Naast de gebruikelijke 42,195 kilometer van een marathon, moeten de renners ook nog de steile muren en de 5146 treden van de Muur trotseren. Dat zijn ongeveer 300 trappen, omhoog en omlaag. Mirelle deed een oproep op de Facebookpagina Inwoners van Breukelen om een plek te vinden met veel trappen en uiteindelijk vond ze via haar zwager een gebouw met 14 verdiepingen. “Mijn trappentraining is op dinsdag en ik ga het gebouw twintig keer op en neer. Mensen die ik tegenkom kijken me dan ook wel eens vreemd aan,” vertelt ze glimlachend.

Stichting Hoogvliegers
Mirelle rent de marathon niet alleen voor de fysieke en mentale uitdaging maar ook om geld in te zamelen voor een goed doel; Stichting Hoogvliegers. Deze stichting geeft zieke en gehandicapte kinderen een onvergetelijke dag door ze een dag piloot te laten zijn. Mirelle is piloot en heeft een tijd op Lelystad Airport gewerkt. Op een middag zouden een moeder en haar ongeneeslijk zieke zoontje gaan vliegen, zijn grootste wens, maar het weer was te slecht. Op Mirelles voorstel om volgende week terug te komen kon de moeder niet ingaan, want ze wist niet of haar zoontje er dan nog zou zijn. “Dat sloeg bij mij in als een bom. Ik weet hoe geweldig het voelt om te vliegen; de vrijheid en het uitzicht laten je even al je problemen vergeten. Mijn doel is om zoveel mogelijk kinderen datzelfde te laten beleven.” De kosten om mee te kunnen doen aan de marathon betaalt Mirelle zelf uiteraard, alle donaties gaan naar stichting Hoogvliegers.

Website
Mirelle houdt op haar website een blog bij van haar training en avonturen in China. Op deze website is ook meer informatie te vinden over de Great Wall Marathon, Stichting Hoogvliegers en donatie mogelijkheden: www.runsation.nl

Bron: Vechtstroom, Kim Schoonman - 11-03-2015