74 kinderen de lucht in op Hoogvliegersdag Lelystad 2015

12 april 2015

Zaterdag 11 april 2015 was het dan eindelijk zover: De LeaseWeb Grote Hoogvliegersdag op het vliegveld van Lelystad. In totaal vlogen er 74 kinderen!

Een zonnetje, fris windje… Prima vliegweer voor een beginnend piloot! Op naar vliegveld Lelystad waar de LeaseWeb Grote Hoogvliegersdag wederom georganiseerd werd door Cees Ootjers, Rob Hoogboom en Aloys Bodewes.

Alles was weer uit de kast gehaald om jou, onze Hoogvlieger en je hele gezin een onvergetelijke dag te bezorgen.

Bij de ingang kreeg je een gaaf T-shirt met een pet en als je verder ging… Wow, wat veel vliegtuigen en helikopters! Er stond een heel groot vliegtuig, de Fokker 27 en daar mocht je echt in! Verderop allemaal helikopters en zelfs radiografisch bestuurbare! Die kon je zelf besturen onder de deskundige leiding van een vlieginstructeur.
Kijk eens, wat komt daar nou aan? Is dat een Alouette III helikopter van de Koninklijke Luchtmacht? Die kwam helemaal uit Gilze-Rijen in Brabant, speciaal voor jou! Hoe cool is dat? Weet je wie daar soms ook in meevliegen? Koning Willem Alexander en Koningin Maxima… Je mocht zelf achter de stuurknuppel plaatsnemen en je kreeg uitleg van de twee aardige pilotes. Heel stoer!

Er was ook een heel geheimzinnige vrachtwagen. Eens even binnenkijken… Gaaf: F16 simulatoren! Hier kon je uitgebreid oefenen en rondvliegen vanuit een F16 cockpit.

Wat een herrie, wat was dat nou weer? Allemaal brandweer en politie! Het konvooi met trucks onder leiding van Hans Vullers kwam aan. Helemaal uit het plaatsje Hem, via de dijk Enkhuizen-Lelystad naar ons vliegveld gereden. Er zaten ook Hoogvliegers in de trucks!
Maar… naar een vliegveld kom je om echt te vliegen, dus… Waar is mijn vliegtuig?

Bij de boardingtafel maakte je kennis met je piloot. Met hem mocht je gaan vliegen op één van de 25 kleine vliegtuigjes die voor je klaar stonden. Ze kwamen uit heel Nederland naar Lelystad, speciaal voor jou.

Na de uitgebreide uitleg door de piloot (de briefing) mocht je zelf achter de stuurknuppel plaatsnemen. Spannend!

Een koptelefoon op (de headset) en hup, de motor starten. Wat klonk dat gaaf! Er stonden allemaal mensen (de marshallers) met knalgele hesjes klaar om precies aan te wijzen hoe je moest taxiën.
En toen… VLIEGEN MAAR!

Wat is alles klein vanuit de lucht! Kleine huisjes, autootjes… Kijk: het Dolfinarium en allemaal kleine bootjes.
Echt sturen mocht ook. Eigenlijk best wel makkelijk. Gelukkig legde de piloot het allemaal duidelijk uit. Wat kon je ver kijken!

Bij de landing moesten we goed opletten, want er stond een stevig windje. Zo, een mooie zachte landing en weer terug naar het platform. Wat was dat vliegen super zeg! Van de piloot kreeg je een echt vliegbrevet!!!

Even bijkomen in een van de hangaars. Limonade, wat lekkers en genieten van de clown. In de andere hangaar kon je naar live muziek luisteren van onze eigen ambassadrice Kirsten en natuurlijk Blain. Het echte en originele ‘Hoog Hoog’ vliegerslied kun je nu vast al wel meezingen.
Een lekker kopje warme koffie voor papa en mama, zoals altijd uitstekend verzorgd door Miko koffie .

Nog even bij de brandweer- en politiewagens kijken. Ook daar mocht je gewoon inzitten, spelletjes spelen en zelfs stiekem de sirenes aanzetten…

Nog een rondje in de trucks of in de politiewagen buiten de poort gemaakt? Heel vet! Toen het al bijna tijd werd om naar huis te gaan, kwam er wel heel bijzonder bezoek. Iemand die heel erg hoog gevlogen heeft… In de ruimte… Dat was onze astronaut André Kuipers! Je mocht met hem op de foto en je kreeg zelfs een handtekening! Super vet!!!

Nu was het toch echt tijd om te gaan. Vandaag ben je een Echte Hoogvlieger geworden en je mag het aan iedereen vertellen!
Schrijf je nog iets leuks in ons Gastenboek op de website?

Deze dag is mogelijk gemaakt door onze hoofdsponsor LeaseWeb. We zijn enorm dankbaar voor de enorme financiële bijdrage.

Lelystad Airport heeft er o.a. voor gezorgd dat onze vliegers geen landingsgelden dienden te betalen.

Total gaf ons gratis 500 liter vliegtuigbrandstof.

De Koninklijke Luchtmacht heeft wederom een uitzonderlijke bijdrage geleverd door een Alouette III helikopter en de F16 simulator te sturen.

Graag danken wij alle grote en kleine sponsoren en donateurs. Zonder u is een dag als deze niet mogelijk. Het was een groot succes en we hopen volgend jaar weer op uw steun te mogen rekenen!

Qaps.nl heeft een grote financiële bijdrage geleverd.

Dank aan Air Waterland, Wings over Holland, AIS Flight Academy, Marvo, McCain, Hoogvliet, KLM Aeroclub.

De organisatie was in handen van Cees Ootjers, Rob Hoogboom en Aloys Bodewes met ondersteuning van de Stichting Hoogvliegers.

Foto's en video
Ga naar het fotoalbum voor alle foto's.

Klik hier voor de video van deze speciale dag.