[VIDEO] 50 Hoogvliegers erbij vanaf Beek/Maastricht

26 april 2016

Even voor Maastricht ligt het plaatsje Beek. Met haar vliegveld Maastricht Aachen Airport is Beek een belangrijk “mainport" voor het zuiden van ons land.

Elk jaar mogen wij daar een Hoogvliegersdag organiseren voor hele speciale kinderen en hun familie.

Zo ook vandaag. 50 Hoogvliegers waren uitgenodigd om een uniek avontuur te beleven. Vliegen in een sportvliegtuig, met als hoogtepunt zelf even piloot zijn.

Sommige Hoogvliegers werden met de PH-BUS - onze mooie Hoogvliegersbus – opgehaald uit Boxmeer om helemaal in “style” naar Beek te worden vervoerd. Anderen waren uitgenodigd voor het konvooi met de Trucks voor Hoogvliegers. Het Van der Valk hotel in Maastricht had voor deze groep Hoogvliegers een zaal ter beschikking gesteld om hen in diezelfde “style” te verwelkomen.

Koffie, thee, frisdrank en andere lekkernijen werden geserveerd en vonden gretig aftrek. Die briefing die daarop volgde werd met grote ogen gadegeslagen; sommige Hoogvliegers wisten nog niet wat zij gingen doen…wauw..vliegen? Luud en John van de politie reden met zwaailichten voor het konvooi uit om de weg vrij te maken, want zij waren op dat moment de VIPS.

Op het vliegveld aangekomen stoven zij de hangaar in om te kijken waar de vliegtuigen stonden. Al springend op de dranghekken lieten zij zien dat zij er ongelofelijk veel zin in hadden. Gehuld in een t-shirt van de Hoogvliegers genoten zij in die de tijd dat ze moesten wachten van alle andere vertier, zoals van het springkussen en de vliegsimulator. Ook stond er een Fokker 100 (mogelijk gemaakt door SAMCO) voor de kinderen opgesteld waarin zij een kijkje konden nemen in het toestel en ook in de cockpit. Clowns Kleppie en Vlinder maakten de Hoogvliegers aan het lachen…voor sommigen was dat al een tijd geleden. Spannend was ook een ritje met de “trike”…tranen in elke ooghoek..van snelheid maar ook van de ontspanning en het alles even loslaten.

De tranen van geluk konden worden weggeschminkt om plaats te maken voor vrolijke zonnetjes. Aan de voorzijde van de hangaar klinkt getoeter, de politie begeleidt een grote truck waarvan de oplegger helemaal is bedrukt met een enorme reclame van de Stichting Hoogvliegers…wauw wat gaaf.

Dan is er een moment van rust…de lunch. Ook al galmen de geluiden van vertrekkende vliegtuigen door de hangaar heen..je komt weer tot je zelf en je hebt even tijd om met grote ogen en rode wangen van opwinding rond te kijken of je niets hebt gemist.

Een andere ping galmt door de hangaar heen, het grote moment is aangebroken. Jouw volgnummer wordt afgeroepen. Snel ga je naar de boardingtafel. Je maakt kennis met de piloot die jou gaat meenemen op avontuur. Samen neem jij alles door en je werkt jouw checklist af…een beetje onwennig en wat draaiend op je stoel wordt de vlucht ingezet. Via landingsbaan nummer 21 ga jij de lucht in. Als je naar buiten kijkt, worden de mensen en dingen in grootte steeds kleiner terwijl jij in prestatie steeds groeit!
Je geniet van het uitzicht en denkt nergens anders meer aan. De piloot laat de stuurknuppel los en jij bent “in control", en bent trots zijn op wat je kan. De landing wordt ingezet en je bent staat weer op de grond. Met een Hoogvliegersdiploma op zak ga jij trots op een stoel zitten en geniet....dat heb je maar mooi geflikt!

De dag loopt op zijn eind en er is nog één verassing. Met de Trucks voor Hoogvliegers en allerlei andere wagens van de brandweer, politie, ambulance, douane, noem maar op, rij je zomaar over de landingsbaan…grappend en grollend in de cabine. Een bijzonder vliegveld laat even de teugels vieren om de Hoogvliegers te plezieren..hoe bijzonder.

Al toeterend worden de laatste meters afgelegd en de vermoeidheid is af te lezen van alle gezichten. Met een mooie brede glimlach en een ferme handdruk nemen wij afscheid van de Hoogvliegers. Het is mooi geweest. De weergoden hebben ons gelukkig gespaard. En ondanks dat het fris was, de warmte van iedereen was duidelijk voelbaar.

Alle vrijwilligers en sponsoren die aan deze geweldige dag hebben meegewerkt: “Bedankt het was een onvergetelijke dag!”

Klik hier voor alle foto's van de Hoogvliegersdag in Beek / Maastricht.

Klik hier voor de video van de Hoogvliegersdag in Beek / Maastricht.